![]() |
Założenie własnej fundacji dużo frajdy, trochę przywilejów i niestety całą masę obowiązków. Poważnie się zastanów, czy jesteś na to gotów? Koniecznie musisz znać się na temacie, którym fundacja będzie się zajmować. Musisz wiedzieć, co chcesz robić i mieć w tym doświadczenie.
|
Jeśli zdecydowałeś się na założenie fundacji musisz liczyć się z kosztami związanymi z rejestracją oraz przekazaniem min. 2 000 zł na fundusz założycielski. W przypadku fundacji z działalnością gospodarczą kwota ta wynosi 3 000 zł. Nie należy zbytnio przejmować się wysokością tej kwoty, ponieważ będzie ona służyć realizacji celów fundacji.
Co z kosztem rejestracji?
Rejestracja w KRS | 250 zł ( z działalnością gospodarczą 600zł) |
Podpisanie aktu założycielskiego u notariusza, wzory podpisów | ok 220 zł |
Wyrób pieczątek | ok. 120 zł |
Do kosztów działalności należy zaliczyć:
Obsługę księgową | ok. 370 zł z VAT miesięcznie |
Obsługę konta bankowego | Warto przejrzeć oferty i poszukać banku, który zaoferuje bezpłatne konto dla fundacji. |
Wynajem lokalu |
Aby uniknąć tego kosztu fundację możesz zarejestrować u siebie w mieszkaniu. |
Projekt i wydruk wizytówek | 125 zł za 500 szt. |
Zakup materiałów i urządzeń biurowych |
ok. 500 zł (początkowo możesz korzystać z domowej drukarki) |
Utrzymanie domeny i strony internetowej | ok. 50 zł rocznie |
Istnieje możliwość zwolnienia z opłat rejestracyjnych w KRS, lecz znacznie to przedłuża czas oczekiwania na rejestrację, a sądy prawie nigdy nie wyrażają na to zgody. Dlatego nie warto zawracać sobie głowy tą opcją.
Dokumenty niezbędne do założenia fundacji można podzielić na cztery kategorie.
Od notariusza | Własne dokumenty | Druki urzędowe | Inne dokumenty |
Akt notarialny powołujący fundację | Uchwała o przyjęciu statutu (podpisana przez fundatorów) | KRS-W20 (podstawowe dane dot. fundacji) | umowa użyczenia (lub najmu) lokalu, będącego siedzibą fundacji |
Wzór podpisu osób upoważnionych do reprezentacji (w zależności od treści statutu może to być prezes lub nawet cały zarząd fundacji) | Statut w 3 egzemplarzach (dla sądu, starosty oraz ministerstwa; na każdej stronie parafowany przez fundatorów a na końcu podpisany) | KRS-WK (organy fundacji, np. zarząd i rada fundacji, maks. po dwie osoby na jednym formularzu) | |
Uchwała o powołaniu zarządu, rady fundacji (jeśli jest) | KRS-WM (zgłoszenie przedmiotu działalności gospodarczej) | ||
NIP-2 (zgłoszenie do Urzędu Skarbowego) | |||
RG-1 (zgłoszenie do Głównego Urzędu Statystycznego) |
O ile nie popełniłeś błędu przy wypełnianiu powyższych dokumentów, to sąd powinien zarejestrować fundację w ciągu 2 tygodni. Często jednak okazuje się, że są jakieś braki lub błędy np. niespójności w statucie. Dobrze jest sprawdzić dokumenty w obecności znajomego prawnika.
Jeśli będziesz dzwonił do biura podawczego KRS z zapytaniem o proces rejestracji możesz przyśpieszyć proces rejestracji. Możesz w ten sposób dowiedzieć się o błędach w dokumentach zanim przyjdzie list z sądu.
Możesz także do dokumentów rejestracyjnych dołączyć wniosek o rozpatrzenie sprawy poza kolejnością. Należy wtedy podać ważne i sensowne argumenty.
Gdy fundacja nareszcie zostanie zarejestrowana, otrzymasz postanowienie z sądu w tej sprawie wraz z nr KRS fundacji. Fundację uznaje się za powołaną jednak do swobodnej działalności potrzebujesz nr NIP i REGON. W tym celu należy udać się do Urzędu Skarbowego oraz Głównego Urzędu Statystycznego. Dopiero wtedy możesz założyć konto bankowe, wynająć księgowa i zacząć działalność fundacji.