Jak założyć sklep internetowy

 

Sklepy internetowe stają się coraz popularniejsze oraz coraz liczniejsze. Jest to dobra alternatywa dla handlowców stawiających swoje pierwsze kroki w tej branży, jak i dla handlowców tradycyjnych, ponieważ jest to doskonały sposób, aby dotrzeć do całkiem nowych klientów.

 
Pomysł

Zanim weźmiemy się za zakładanie sklepu internetowego, musimy mieć konkretny pomysł.
Musimy dokładnie przemyśleć w jakiej branży chcemy działać, asortyment, który zamierzamy sprzedawać oraz znać grupę docelową naszej oferty czyli potencjalnych klientów sklepu.

Warto w tym momencie sprecyzować jaki rodzaj i jak szeroki asortyment będziemy oferować.

Wybór asortymentu jest bardzo ważny, ponieważ ma wpływ na dostawców, kapitał oraz klientów sklepu.

 

Dostawcy

Gdy mamy już jasno określony asortyment sklepu, pora rozejrzeć się za tanimi i sprawnie działającymi dostawcami. Aby obniżyć koszty logistyczne, możemy w początkowych etapach działalności naszego sklepu skorzystać z usług hurtowni, które wysyłają produkt bezpośrednio do finalnego klienta(Dropshipping).

 

Formalności

Gdy już mamy jasno określony pomysł i dostawców, czas założyć działalność gospodarczą, tak jak w przypadku handlu tradycyjnego.

Należy:

  • zarejestrować firmę w Urzędzie Miasta
  • uzyskać REGON w Urzędzie Statystycznym
  • założyć w banku konto firmowe
  • zamówić pieczątkę
  • zarejestrować NIP
  • eybrać formę opodatkowania
  • zgłosić się w ZUS do obowiązkowych ubezpieczeń
  • zgłosić firmę do Państwowej Inspekcji Pracy
Oprogramowanie

Wybór oprogramowania to jeden z najtrudniejszych etapów. Musimy to dokładnie przemyśleć. Wiele elementów strategii, będziesz mógł zmienić z czasem lecz zmiana oprogramowania sklepu nie będzie możliwa przez kilka lat ponieważ jest to zbyt kosztowne i czasochłonne.

 

Mamy do wyboru kilka możliwości:

  • Kupno gotowego oprogramowania wraz z utrzymaniem sklepu
  • Kupno oprogramowania bez utrzymania
  • Darmowe oprogramowanie
  • Zamówienie indywidualnego oprogramowania

Wbrew pozorom darmowe oprogramowanie nie jest najlepszym rozwiązaniem. Do kosztów należy doliczyć hosting, domenę, wdrożenie i instalację. Ponadto nie jest dostosowane do polskiego rynku i często wymaga dorabiania funkcjonalności (kolejne koszty) oraz wiedzy z zakresu informatyki. W przypadku kontroli legalności oprogramowania należy okazać fakturę potwierdzającą zakup oprogramowania, ponieważ polskie prawo nie przewiduje takiej możliwości jak darmowe oprogramowanie dla firm. Dlatego przy wyborze darmowego oprogramowania jesteśmy zmuszeni do zakupu np. czasopisma do którego oprogramowanie było dołączone.

Pierwsze dwie opcje są najbardziej optymalne dla początkujących e-przedsiębiorców. W pierwszej mamy wszystko w pakiecie, zaś wybór opcji drugiej wiąże się z poszukiwaniem hostingu i kogoś kto zajmie się instalacją i utrzymaniem oprogramowania. Zamówienie indywidualnego oprogramowania zostawmy weteranom, którzy mają jasno sprecyzowane wymagania, ponieważ to oprogramowanie jest doskonale dopasowane do indywidualnych potrzeb handlowca, lecz bardzo kosztowne i czasochłonne. Jest to najlepsze rozwiązanie, jeśli zamierzamy otworzyć sklep ze sporym rozmachem i posiadamy spory kapitał, który pozwoli nam na walkę z liderami rynku. Jako, że gotowe oprogramowanie jest uniwersalne i dobrej jakości, a my nie mamy wygórowanych wymagań jest to dobry wybór na początek.

 

Rozglądając się za gotowym oprogramowaniem powinnyśmy pamiętać o kilku rzeczach:

  • Przygotuj listę funkcjonalności np. na postawie przeglądu konkurencyjnych sklepów
  • Dopiero, gdy już masz swoją listę zrób przegląd dostępnych rozwiązań i postaraj się wyłonić kilka systemów, które spełniają Twoje wymagania.
  • Każdy z tych systemów oceń pod kątem estetyki, użyteczności oraz administracji.
  • W razie niejasności lub wątpliwości zapytaj obsługę klienta, wypytaj także o zakres wsparcia technicznego oraz gwarancję
  • Sprawdź łączny koszt wdrożenia (od projektu graficznego po zaprogramowania wszystkich funkcji)
  • Sprawdź możliwości integracji oprogramowania z zewnętrznymi systemami(np. Firmy kurierskie, hurtownie, porównywarki cenowe, e-mail marketing)
Domena

Domena to adres internetowy naszego nowego sklepu. Dlatego trzeba pamiętać o tym aby była łatwa do zapamiętania i kojarzyła się z branżą. Większość interesujących adresów zostało już zajętych, dlatego ciężko znaleźć atrakcyjną domenę. Odkupienie takiej domeny często jest kosztowne, dlatego jeśli chcemy zaoszczędzić, wymyślenie ciekawej domeny może być czasochłonne. Nie należy się też kierować krótkotrwałymi promocjami (np. na rok) lepiej przeliczyć koszt utrzymania w dłuższej perspektywie. Koszt utrzymania domeny kosztuje od 50 – 100 zł rocznie.

 

O tym należy pamiętać! Tego unikamy!
  • Krótka nazwa (Dla dłuższych nazw dobrze jest zastosować skrót)
  • Łatwa do zapamiętania
  • Łatwa do zapisania, wzbudzająca jak najmniej wątpliwości w kwestii pisowni
  • Dostosowana do biznesu, należy unikać dysonansów
  • Dodawanie końcówki „pol” np. Autopol – kojarzy się z PRL-owskim biznesem
  • Dodanie końcówki „ex” np. Tadex – niby-amerykańskie, niby-tandetne
  • Dodanie końcówki „pl”, jeśli nie zamierzać operować na zagranicznych rynkach
  • Dodawanie „fajnych angielskich wyrazów” - np. „Super”, „Max”, „Top”
  • Sklejanie kilku skrótów np. LiKarNat (od Lidka, Karolina, Natalia)
  • Stosowanie nazw, które mogą się źle kojarzyć np. Osram, Oszuścik, Stolech

 

 

Hosting

Jeśli wraz z oprogramowaniem nie jest dostarczany hosting, należy go wykupić wraz z obsługą PHP oraz baz danych. Rozmiar oraz limit ruchu zależy od rozmiaru sklepu i jest kwestią indywidualną. Tak jak w przypadku domen, także nie warto sugerować się krótkotrwałymi promocjami i lepiej przeliczyć koszt w dłuższej perspektywie. Koszt mieści się w granicach 70 – 400 zł rocznie.

 

Reklama

Aby zaistnieć w internecie należy przeprowadzić kampanię marketingową. Google Adwords, buzz marketing oraz Facebook Ads – doskonale nam w tym pomogą. Są to najpopularniejsze i najczęstsze formy reklamy.

Google Adwords – to reklamy wyświetlające się w wyszukiwarce Google obok wyników wyszukiwania. Jedna z najskuteczniejszych form reklamy, ponieważ płacisz za konkretne zainteresowanie reklamą (za to, że reklama działa i przyciąga nowych klientów). Sam ustalasz dzienny koszt reklamy (najniższa oferowana cena jest w granicach 20-40 zł) oraz ile zapłacisz, kiedy reklama została odwiedzona(zwykle 30gr za kliknięcie).

Buzz marketing – marketing plotki, marketing szeptany. Obejmuje szereg działań, które mają na celu wywołanie pozytywnych rekomendacji odnośnie firmy, marki czy produktu np. wysyłanie krótkich, zabawnych informacji o produkcie, tworzenie blogów lub społeczności (grupy, fora), które będą dzieliły się opiniami o produkcie. Koszt szacuje się między 15 – 90 gr za jednego posta.

Facebook Ads – to reklamowanie swoich usług za pomocą portalu społecznościowego Facebook. Założenie profilu jest bezpłatne, lecz warto pomyśleć nad zatrudnieniem profesjonalisty.

 

Koszty

Do kosztów początkowych działalności należy też doliczyć koszt zakupu sprzętu informatycznego (komputer, drukarka, drukarka fiskalna). Tabela poniżej przedstawia zestawienie kosztów rozpoczęcia i działalności sklepu internetowego oraz sklepu tradycyjnego.

 

 

Rozpoczęcie działalności:

  Sklep internetowy Sklep tradycyjny
Komputer wraz z systemem operacyjnym 4 000 4 000
Drukarka fiskalna 3 000 3 000
Oprogramowanie sklepowe 3 000 0
Pozostałe opogramowanie 1 000 1 000
Strona internetowa 1 500 0
Utrzymanie sklepu (serwer, domena) 50 0
Reklama 500 0
Sprzęt biurowy 500 1 000
Lokal 500 20 000
Księgowość 200 200

Wpis do CEIDG

100 100
Rejestracja w Urzędzie Skarbowym 152 152
Otwarcie konta bankowego oraz wyrobienie pieczątki 60 60
Razem: 14 562 zł 29 512 zł

 

 

Kolejny miesiąc działalności:

  Sklep internetowy Sklep tradycyjny
Utrzymanie sklepu (serwer, domena) 50 0
Reklama 500 0
Sprzęt biurowy 100 200
Lokal 500 5 000
Księgowość 200 200
Składka ZUS 142,38 142,38
Razem: 1 492,38 zł 5 542,38 zł

 Z zestawienia wynika, że prowadzenie sklepu tradycyjnego jest o wiele bardziej kosztowne. Dzieje się tak, ponieważ adaptacja lokalu ciągnie za sobą duże koszty. W przypadku sklepu internetowego są one znacznie tańsze. Nie wszystkie wydatki dla obu działalności się pokrywają. Kupno komputera, drukarki fiskalnej, koszt prowadzenia księgowości, wpis do CEIDG, otwarcie konta bankowego i rejestracja w Urzędzie Skarbowym to koszty, które należy ponieść bez względu na rodzaj działalności. Największym wydatkiem przy otwieraniu sklepu internetowego jest oprogramowanie oraz strona internetowa, zaś w sklepie tradycyjnym remont oraz adaptacja lokalu. Całkowity koszt otwarcia sklepu internetowego jest ponad 2 razy mniejszy od otwarcia sklepu tradycyjnego, dlatego może warto spróbować?